BALÁZSI KÁROLY,

BEKE PÁL,

GERGYE REZSŐ,

LAKATOSNÉ SIRA MAGDOLNA,

MÉSZÁROS ZSUZSANNA,

MONOSTORI ÉVA,

PÓSFAY PÉTER

 
 

A melléklet word dokumentum formátumban letölthető: Melléklet1

A szövegben említettek részletesebb kifejtése. Megjegyezzük, hogy a melléklet megfogalmazásai ideiglenesek és több esetben töredékesek, ezért javaslatokat, szöveg-változatokat várunk ezekhez!


1. Szempontok a meglévő intézményi szövetségek átalakításáról, az új intézményi szövetségek megalakításáról


A közpénzt felhasználni kívánó, vagy az egymással együttműködni akaró művelődési otthonok hatókörük, nagyságuk, tevékenykedésük mértéke, működtetési módjuk vagy egyéb sajátos szempontok szerint szervezett, általuk önként választott szakmai szövetség tagja kell legyenek. Az intézményi méret, hatókör, működtetési mód stb. szerinti szakmai szövetségek az intézmények működési helye szerint illetékes régióban alakulnak meg. A régiókban megalakított egyes intézményi szakmai szövetségek saját országos ernyőszervezetüket is létrehozzák, egyidejűleg szakmai egyeztető fórumokat alkotva egymással regionálisan és országosan együttműködnek. Regionális együttműködésüket Regionális Szabadművelődési Tanácsnak, országos együttműködésük szervezeti keretét Országos Szabadművelődési Tanácsnak neveztük el.

A művelődési otthonok egy része ma is tagja valamelyik országos intézményi szövetségnek. Ez a tagság változatlan maradhat avagy megváltozhat az intézmény kívánalma szerint. Egyenlőre nem tudható, hogy a '90-es évek elején jobbára spontán módon kialakult intézményszövetség-struktúra megfelelő-e, tehát teljes mértékben lefedi-e valamennyi hazai művelődési otthoni típust, avagy átalakítandó, s különösen bővítendő-e számuk. Ez a jelenlegi szerveződések esetén a tagsági viszonyok megerősítését követően, vagy az új lehetőség adtával az új intézményi szervezetek öntevékeny megalakítása után válik nyilvánvalóvá.

A már meglévő intézményi szövetségek feladatai
Szólítsák fel tagságukat tagi viszonyuk megerősítésére; ehhez jelenlegi vezető testületük bizonyosan alkalmas (tervezett időtartam: a meghirdetéstől számított 2-3 hónap). Az országosan összegyűjtött megerősítések birtokában vezényeljék le regionális szervezeteik megalakítását (tervezett időtartam: a megerősítések beérkezését követő 3. hónap.) Regionális szervezeteik felépítését követően dolgozzák ki a később leírandók figyelembevételével az adott intézményi szövetség országos ernyőszervezetének új alapító okiratát (határidő a regionális szervezetek megalakítását követő 1-2 hónap). Jegyeztessék be azt az illetékes Bíróságon úgy, hogy regionális szervezeteiknek származtatott jogi személyiséggel önálló cselekvési lehetőséget biztosítsanak. Az időrendet betartó (már meglévő) intézményi szövetségek új struktúrájukat tehát a meghirdetést követő 5-6. hónapban megteremthetik.

Új intézményi szövetségek
Bár valószínű, hogy a már kialakult és működő intézményi szövetségek lefedik a hazai művelődési otthonok teljességét, lehetőséget kell adjunk a bármi másféle, tehát új intézményi szövetkezési lehetőségeknek is. A meghirdetés során tehát fel kell ajánlani a szabad újraszervezés lehetőségét valamennyi hazai művelődési otthonnak az esetleges tagsági viszonyuk megerősítésével egyidejűleg. A spontán módon szerveződő új intézményszövetségek elemi szervezőmunkára 1-2 hónapos, az azt követő propagandamunkára további 1 hónapos, regionális szervezeteik megteremtésére újabb 2 hónapos határidőt kapnak. A 6. hónapban meg kell teremteniük országos ernyőszervezetüket, és Alapszabályukat be kell nyújtani az illetékes Bíróságra. Elképzelhető tehát, hogy (formailag) az új intézményi szövetségek is beazonosíthatók a meghirdetést követő 6-7. hónap során.

Hasonló eljárás és időtartam vonatkozik mindazokra a ma már meglévő szervezetekre (helyi és térségi egyesületekre), amelyek ugyan nem rendelkeznek intézménnyel, de tevékenységük és/vagy közösségi művelődésbéli tervük/szándékuk megvalósításához intézmény létrehozását igénylik ('Közösségi teret igénylők regionális/országos egyesülete')

Az intézményi szövetségek állami regisztrációjára
csak a Bírósági bejegyzést követően kerüljön sor. Szerencsésnek tartanánk, ha arra a meghirdetést követő 6-7. hónapban megvalósulhatna. A Bíróságokon ezért e bejegyzések vizsgálatának, kiegészítésüknek és a nyilvántartásba vételnek előnyt kell biztosítani.

Az intézményi szövetségekbe nem belépett művelődési otthonok
változatlanul működhetnek tovább, de a következő esztendő közpénzt felhasználó pályázati és támogatási lehetőségeiből nem részesülhetnek. Tagadhatatlan célunk, hogy valamennyi intézmény tagja legyen valamelyik szövetségnek, ám miután ezt előírnunk nem szerencsés, csak a támogatásokból való kizárás maradhat szorgalmazó eszközünk. A későbbi belépés érdekében tehát valamennyi szervezetnek nyitottnak kell lennie; az alapító (vagy a régebbi) tagság csak eszmei értéket hordozzon.