
|
BALÁZSI KÁROLY,
BEKE PÁL,
GERGYE REZSŐ,
LAKATOSNÉ SIRA MAGDOLNA,
MÉSZÁROS ZSUZSANNA,
MONOSTORI ÉVA,
PÓSFAY PÉTER
|
|
|
|
A melléklet word dokumentum formátumban letölthető:
Melléklet15
A szövegben említettek részletesebb kifejtése. Megjegyezzük, hogy a melléklet megfogalmazásai ideiglenesek és több esetben töredékesek, ezért javaslatokat, szöveg-változatokat várunk ezekhez!
|
15. Tennivalók a szakmai képzés és átképzés terén
Az egyetemek és főiskolák keretei között folyó szakemberképzés ma - kevés kivételtől eltekintve - meglehetősen távol áll attól a szabadművelődési, illetve közösségi művelődési koncepciótól, amelyet jelen munka keretében igyekszünk felvázolni, illetve a hazai gyakorlatba (vissza)honosítani. E helyt azonban nem kívánjuk bírálni e meglehetősen heterogén szakirányi- és tananyagstruktúrát, már csak azért sem, mivel az egyelőre beláthatatlan kimenetelű bolognai folyamatra való áttérés még sok meglepetést tartogat az egyes intézmények számára, másrészt az egyetemi és főiskolai autonómia amúgy is lehetetlenné tenné egy "kívülről érkező" paradigmaváltás belátható időn belül való elfogadását.
A fentiek miatt, de a kialakuló új szakmaiság immanens törvényei miatt is szükségesnek tartjuk, hogy minisztériumi jóváhagyással az Országos Szabadművelődési Tanács hozza létre a Szabadművelődési Akadémiát amely egységes keretben kezelné a szakmai képzést, az átképzést és a továbbképzést, az alábbiak szerint.
- Alapképzés olyan helyi és kistérségi munkatársak (animátorok, közösségfejlesztők) számára, akik legalább középiskolai érettségivel rendelkeznek és már alkalmazásban állnak, (vagy egyidejűleg alkalmazzák őket) szakmai munkakörben.
- Post graduális képzés valamely főiskolán, vagy egyetemen szerzett szakirányú (a.változat), vagy nem szakirányú (b.változat) diploma megszerzése után.
- Mesterkurzusok felsőfokú végzettséggel és legalább öt éves szakmai gyakorlattal rendelkezők számára, az egyes szakági szövetségekben hasznosítható elméleti és gyakorlati képzéssel. (Pl. civil szervezetek, népfőiskolák, önkormányzatok település- és közösségfejlesztő tevékenysége, szövetségek stb. szakmai vezetése, menedzselése.)
- Akkreditációs szakértők képzése egyetemi végzettséggel és legalább tíz éves szakmai, illetve vezetői gyakorlattal rendelkezők részére.
E felnőttképzési formák - rövid idejű bennlakásos kezdet után - esti, levelező, illetve távoktatási tagozatokon szerveződnének, mivel fontosnak tartjuk, hogy "életszerű" körülmények között folyjék a képzés, a szakmák legjobb képviselőinek mentori közreműködése mellett. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy a záróvizsgák, illetve az elkészítendő dolgozatok létező, valós problémákat dolgozzanak fel. Ezért is fontos az Akadémia és terepen élők, dolgozók kapcsolatának folyamatos fenntartása. E metódus külön hozadéka, hogy az így elkészült és archivált munkák egy országos példatárat fognak létrehozni, amely egyre hatékonyabb képzési gyakorlatot eredményezhet.
|